Asiakastyytyväisyys, aikataulut ja avoimuus ovat Kärkisähkölle kaikki kaikessa
YHDESSÄ YRITTÄMISEN JÄRVENPÄÄ, KAUSI 1., OSA 3: Helmikuussa 2021 aloittanut Kärkisähkö haluaa rohkeasti tuoda Järvenpään sähköalan yrityskentälle uutta, lähteä laajentamaan ja tuoda vielä lisää erikoispalveluita palvelurepertuaarinsa alle.

Luotettavaa sähköpalvelua Järvenpäästä. Näin mainostaa itseään vuonna 2020 perustettu järvenpääläinen Kärkisähkö, jonka varsinainen toiminta käynnistyi helmikuussa 2021.
– Teemme sähköjen huolto- ja muutos- ja kunnossapitotöitä. Korjaamme erityisesti vanhaa ja teemme vianpaikannuksia ja korjauksia. Pääasiassa asiakkaamme kuuluvat kiinteistö- ja remonttihuollon piiriin, Kärkisähkön yrittäjä Miika Kärki kertoo.
Myös vakiasiakkuuksia on ehtinyt syntymään jo vuoden mittaan. Järvenpää, Kerava ja Tuusula kuuluvat Kärkisähkön ydinalueisiin työtehtävien suhteen. Helsingissä ja Vantaalla työskennellään puolestaan jonkin verran ja pistokeikkoja tehdään satunnaisesti pidemmälläkin.
Kärki työskenteli aiemmin sähköasentajana pääkaupunkiseudulla reilun viiden vuoden ajan. Ajatus sähköyrityksen perustamisesta Järvenpäähän kypsyi vähitellen noina vuosina. Kärjen korviin oli kantautunut puhetta siitä, ettei Järvenpäässä ollut tarpeeksi tekijöitä kaikille pienille sähköhommille. Hän halusi omalta osaltaan myös lisätä alan kilpailua.
– Lisäksi etenemismahdollisuudet tulivat edellisessä työpaikassa vastaan, Kärki lisää syitä oman yrityksen perustamiselle.
Verkostot olivat valmiina ja suvussa sekä kavereissa oli jo yrittäjiä, joilta sai tukea omalle yrittäjän taipaleelle.
– Kysyin heidän mielipidettään ja lähdin itse tutkailemaan yrittäjyyttä. Sitten tarvittiin vain aimo annos itseluottamusta.
– Yrittäjänä on suuri vapaus tehdä omalla rytmillä, joka helpottaa työntekoa. Vaikka tässä onkin paljon vastuuta ja työtä, niin tiedossa olevat työtehtävät ja niiden määrä ovat paljon selkeämmät, Kärki sanoo.


Asiakas on tärkein – mutta myös hyvät tekijät
Tärkeintä on tehdä ihmiseltä ihmiselle – asiakkaalta asiakkaalle.
– Monesti sähköasentaja vain tulee ja menee, eikä kukaan ymmärrä mistään mitään tai ollaan epätietoisuudessa siitä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Olen koittanut puuttua siihen, että työmme olisi mahdollisimman avointa ja reilua niin aikataulujen kuin työn suhteen. Avoimuus ja tiedottaminen on olennaista.
Kilpailijoista Kärkisähkö haluaa erottautua joustavuudella.
– Yritetään ymmärtää aina asiakasta ja tehdään työt parhaamme mukaan sovitussa aikataulussa. Ollaan kohteliaita ja ystävällisiä, että asiakkaalle jää meistä hyvä maku. Pääasia on, että asiakas tulee kuulluksi ja että hän on tyytyväinen.
Kärjellä on ollut työkeikoillaan harjoittelija mukana, ja hän kantanut näin omien sanojensa mukaan yhteiskuntavastuuta.
– Osa alan työntekijöistä on todella hyviä ja osalla on vielä petrattavaa. Paljon on kyse siitä, millaisella mentaliteetilla tekee töitä ja onko kotona opittu kädentaitoja vai vasta koulussa.
Kärki ei vielä osaa sanoa, miten ja millä aikataululla Kärkisähköön voitaisiin rekrytoida lisää tekijöitä. Koronatilanne luo oman epävarmuustekijänsä tilanteeseen.
Salaisia suunnitelmia
EU-direktiivit määrittävät paljon sähköalan työntekoa. Suurimmaksi osaksi asiakkaille asennetut kalusteet ovatkin energiatehokkaita ja ympäristöystävällisiä. Tulevaisuudessa tavoitteena on lisätä yrityksen palveluita uudenlaisella tarjonnalla, jota Kärki ei vielä paljasta.
– Koitetaan tehdä hyvää työtä, saada lisää asiakkaita ja vakiinnuttaa oma paikkamme sähköalan kentällä. Tämä ensimmäinen vuosi on näyttänyt oikein hyvältä.






Onnistumiset on helppo luetella.
– Onnistuminen näkyy aina asiakkaan ilmeessä ja omalla pankkitilillä. Olemme saaneet myös paljon hyvää palautetta työstämme. Yrittäjänä on kuitenkin tärkeää osata ottaa aikaa myös läheisille. Jos heidän näkemistään laiminlyö, niin sen voi laskea epäonnistumiseksi.
Tulevaisuutta Kärki haluaa ajatella ”viisi vuotta, viisi asentajaa ja enemmän erikoistumista” -periaatteella.
– Katsotaan mihin suuntaan mahdollisesti tarvitsee lähteä laajentamaan, jos tarvitsee. Sen näkee sitten. Maltillisesti kuitenkin kasvua.



Yrittäjyys vaatii tukea ja itseluottamusta
Isoimman tuen Kärkisähkö on saanut Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Keuken puolelta yrityksen perustamisvaiheessa.
– Keuke on ollut tärkeä sparrauskaveri alusta alkaen. He auttoivat meidät alkuun ja heiltä oppi paljon yrittäjyydestä. Ilman heitä yrityksen perustaminen olisi ollut paljon vaikeampaa.
Järvenpään Yrittäjien kautta Kärki on myös käynyt seminaareissa ja koulutuksissa.
Parasta on Kärjen mielestä ollut työyhteisö, se että saa rakentaa omanlaistaan yritystään, ja että saa tehdä töitä, joista itse pitää. Kun työntekijöitä on yrityksessä enemmän, Kärki haluaa yritykseensä pysyvyyttä vaihtuvuuden sijaan.
Alan ja ylipäätään yrittäjäksi aikovalle vinkkaa rutkasti itseluottamusta.
– Kannattaa kokeilla rohkeasti, eikä mieti, että entä jos. Kun päättää, että tästä tulee hyvä ja on valmis tekemään töitä, niin onnistuu. Jos ei onnistu, niin sitten vain kokeilee uudestaan toisella tavalla.
Järvenpäätä Kärki pitää hyvänä paikkana yrittää.
– Kaupungissa on paljon rakenteilla ja lisäksi on infraa, missä tehdä. Täällä tulee olemaan todella paljon kuluttajia ihan kaikelle alasta riippumatta, jonka kautta olemassa olevat yritykset tulevat kasvamaan ja kilpailu tulee lisääntymään. Sekä uusille että vanhoille yrityksille on olemassa menestymisedellytyksiä, näen pelkkää vihreää valoa.

TIESITKÖ?
Mitä tapahtuu ennen asennusta?
Ensimmäisenä asiakas tilaa tarvitsemansa työn, jonka jälkeen Kärkisähkö tulee tekemään suunnittelukäynnin, jossa kartoitetaan mitä halutaan ja mitä työ vaatii. Kärkisähkö joutuu miettimään muun muassa sitä, miten kohteessa saadaan sähköt vedettyä. Kun suunnitelmat on tehty, selvitetään työn aikataulut ja hyväksytetään hinta. Tämän jälkeen tilataan tarvittavat osat ja muu kaluste paikalle. Työkeikkoja voi olla kokonaisuudesta riippuen yksi per päivä tai yksi per viikko, joskus päivään voi mahtua jopa 16 keikkaa. Aina työn kestoa on vaikea arvioida, jonka vuoksi varataan varmuuden vuoksi reilusti aikaa. Jos kerrostalo pimenee äkillisesti, työtehtäviä joudutaan priorisoimaan.
Valaisimien asennuksessa työn toimeksiantaja oli taloyhtiö, jonka kautta huoltoyhtiö lähestyi Kärkisähköä.
Yhdessä yrittämisen Järvenpää -yrityssarjassa käsitellään laajasti järvenpääläisiä yrityksiä ja heidän kaupungissaan tekemäänsä työtään. Yrityssarjan videoiden kautta on mahdollista nähdä harvinaista kuvaa siitä, mitä kaikkea palvelun tai tuotteen eteen tehdään. Järvenpään kaupunki tuottaa yrityssarjaa yhdessä Järvenpään Yrittäjien kanssa.

Järvenpääkumppani-tarinoissa esitellään kaupunkimme yhteisöjä ja yrityksiä Järvenpäähengessä.