Gaalanainen arvostaa Järvenpäässä tilaa hengittää
Emilia Saloranta saa leivän mediasta, kirjoittamisesta ja sosiaalisista suhteista.

Saloranta on järvenpääläinen media-alan yrittäjä. Gaalanaisena sosiaalisessa mediassa tunnettu Emilia muutti aikanaan Iisalmesta Helsinkiin. Opiskelujen ja esikoisen syntymän jälkeen hän löysi itsensä Järvenpäästä, jossa on viihtynyt hyvin.
– Tunsin Järvenpään vain voimistelukisoista, joihin osallistuin yläkouluikäisenä. Helsingissä elin omassa kuplassani: työskentelin tanssijana, ohjasin jumppia, opiskelin.
Kun Emilia varsinkin kesäaikaan jää pois Ainolan juna-asemalla, ympäristön ja luonnon kauneus saa hänet jopa herkistymään. Osa Järvenpään viehätystä on, että se toimii monen ikäisille ja monenlaisille asukkaille.
– Hyvä ystäväni, 38-vuotias perheetön mies muutti Satukallioon Helsingin keskustasta. Hän kaipasi paitsi rauhaa myös sitä, että pääsee helposti junalla Helsinkiin. Uskon, että juuri tämä on Järvenpään valtti myös tulevaisuudessa.
Lapsiperheelle Järvenpää tarjoaa rauhallisen kasvuympäristön ja harrastamisen helppoutta.
– En tuntenut tänne muuttaessa juuri ketään, mutta piirit ovat laajentuneet lasten kavereiden myötä. Ja varmasti harrastuksissa perheetönkin voi tutustua uusiin ihmisiin.

14 vuotta toimittajana
Emilia pääsi kesätöihin Anna-lehteen 2006 23-vuotiaana freelancerinä. Hän on kiitollinen, kun on päässyt vielä kokemaan perinteisten toimitusten toimintatavat.
– Muistan, kun ensimmäisiä blogeja lähdettiin tekemään vuonna 2007. Silloin keskusteltiin pitkään vaikka siitä, kuka editoi ja moderoi sisältöjä.
Nyt verkossa liikkuu paitsi blogeja myös muuta sosiaalista sisältöä. On hyvää ja huonoa. Digitaalisuudessa lepää valtava markkinapotentiaali.
– Tietysti olen huolissani, kuinka pelkällä ulkonäöllä voi saada somessa valtaa. Esimerkiksi advertoriaalit (journalistiseen muotoon kirjoitetut lehti-ilmoitukset) ovat saaneet rinnalleen monenlaisia digitaalisia sisältöjä ja some-mainoksia, joiden keulakuvat yritykset valitsevat usein seuraajamäärien perusteella. Minusta valintoja tehdään usein pinnallisin perustein.
Vaativaa ihmissuhdetoimintaa
Blogeissaan myös Emilia näyttää yksityistä elämäänsä aiempaa enemmän. Vaan voiko ihailusta tulla riippuvaiseksi? Tai tuoko se työpaikan, rakkautta tai säästöjä?
– Somea tehdessäni olen aina oma itseni. Mutta tietysti mietin lapsiani tai sitä, vaikuttaako somenäkyvyys asiakassuhteisiin tai jopa työn saantiin. Toisaalta uskon, että asiakkaat tietävät jo ammattitaitoni ja millainen olen. Anne Kukkohovin elämäkertaa kirjoittaessani mietin sitäkin, kuinka paljon julkisuudessa avautumisesta on hyötyä. Uskon siihen, että avoimesti asioista kertomalla voi antaa vertaistukea.
Emilian päätyö on kirjoittaminen aikakaus- ja asiakaslehtiin. Työn onnistumista määrittävät kirjoittamisen lisäksi henkilökemiat.
– Julkkiksista kirjoittaessa on kyse vastavuoroisuudesta. Haluan, että haastateltavani hyötyy antamastaan haastattelusta. Uskon, että mielenkiintoinen haastattelu on vastavuoroinen.
Tasapainoa ja viihdettä etsivät naiset
Emilian seuraajista 85 % on 25–45-vuotiaita naisia, joita yhdistää kiinnostus viihteeseen, hyvinvointiin ja tasapainoiseen elämään.
Blogisisältöjä Emilia julkaisee 2–3 viikossa. Gaalanaisen suosituimmat aiheet ovat käsitelleet hänen aivoinfarktiaan. Mutta yhtä hyvin Linnan juhlien pukuvalinta kiinnosti seuraajia.
– Toisaalta kun kirjoitin kiusaamisesta, ainakin 27 seuraajaa lopetti seuraamiseni Instagramissa. Ehkä tapani käsitellä itselleni tärkeitä asioita on liiankin suora. Voi olla, että journalistinen puoli näkyy sometyössä vahvemmin kuin monella. Toimittaja on toimittaja kanavasta riippumatta.
– Toimittajana olen saanut kiitosta siitä, että kohtelen ihmisiä kunnioittavasti. Nykyään julkisuuden henkilöt kertovat skuupit (merkittävä medialle yksinoikeudella annettu juttuaihe) yhä useammin omissa somekanavissaan. Silti olen joka kerta otettu, jos joku haluaa antaa aiheesta laajemman jutun minulle ensimmäisenä.
Somemarkkinointi tätä päivää
Emiliasta tuntuu joskus oudolta, miten vähän ihmiset tietävät sometyöstä ja siitä, kauanko yhden postauskokonaisuuden tekeminen vie aikaa.
– Someen laitetut suuremmat summat eivät ole edes murto-osa siitä, mitä mainostoimisto työstä laskuttaisi. Jos toteutus on hyvä ja kokemus aito, myös inhimillinen puoli ja vertaistuellisuus ovat somessa läsnä.
Sosiaalisen median hyötykäyttö tarkoittaa muutakin kuin sisällöntuotantoa.
– Olen itse alkanut SEO-optimoimaan jutut tarkasti, jotta ne kestävät aikaa. Analytiikkaa ja kävijätietoa kannattaa hyödyntää. Itse tiedän esimerkiksi, että omat seuraajani tavoitan parhaiten kello 18–21 välillä.
Kinnarissa on yhteisöllisyyttä
Emilia itse asuu Kinnarissa ja hänellä on kolme lasta, joista kaksi koululaisia.
– Otin selvää etukäteen, että Kinnarissa on kiva pieni koulu ja päiväkodit. Nyt on iso ja hieno koulu, jossa myös esikoulu. Kinnarin pihan syksyn nuorison kokoontumiset lieveilmiöineen ovat olleet toki surullisia. Onneksi kinnarilaisten erilaiset someryhmät ovat olleet aktiivisia ja on mietitty keinoja tilanteen parantamiseksi. Täällä on hyvää yhteisöllisyyttä!
– Toivoisin päättäjiltä sitä, että kaikkea ei kaavoiteta täyteen. Sanon usein Helsingistä lähtiessäni, että ”Mä lähden nyt sinne maalle”. Minulle Järvenpää on oikea kaupunki, jossa luonto on läsnä. Toivon myös, että kaupungin ainoaan lukioon voisi päästä päälle kasin keskiarvolla, jottei lukiokelpoisten oppilaiden arjesta tule liian haastavaa, kun lukioon pitää lähteä naapurikuntiin.
Emilialle vastauksena, että keskiarvorajan hilautuminen ylöspäin on sinäsä positiivinen haaste ja kertoo lähinnä laadukkaasta opetuksesta ja siitä, että kiinnostusta koulua kohti on ollut myös ylikunnallisesti! Lukioon mahtuu noin 300 ekaluokkalaista.
Emilian lemppariyritykset, kahvilat ja palvelut Järvenpäässä
- Citymarket
- Kunto-Salus
- Dazzling Beauty Studio
Gaalanainen tekee yhteistyötä Järvenpään kaupungin kanssa.
Blogi: https://gaalanainen.vaikuttajamedia.fi/
Instagram: https://www.instagram.com/gaalanainen