Hyppää sisältöön

Hyvät, pahat ja rumat – sloganit

”Just Do It”, ”Koska olet sen arvoinen”, ”Yhteisellä matkalla”. Siinäpä muutama slogan eli iskulause, jotka uskon sinun tunnistavan. Ne ovat siis vakiinnuttaneet paikkansa ja toimivat toivotulla tavalla.

Mieleenpainuvuus, erottuvuus ja napakkuus ovat hyvän sloganin tunnusmerkkejä. Hyvä slogan myös koskettaa tunnetasolla. Entisen voimistelijan äitinä liikutun edelleen muistaessani Voimisteluliiton sloganin ”Se liikuttaa”, joka nykyisin kulkee muodossa ”Voimistelu liikuttaa”. Hyvä slogan herättää joskus myös ärsytyksen tunteita. Markkinoinnissa kun ei kädenlämpöinen toimi.

Vastaanottajan pitäisi kaiken tämän lisäksi osata helposti yhdistää slogan tuotteeseen tai tahoon, jota se edustaa. Slogan on tärkeä osa yrityksen tai muun organisaation ja miksei nykyään henkilöbrändinkin markkinointia. Tärkeyteensä nähden hyviä iskulauseita on pirullisen vaikea keksiä. Yhdentekeviä tusinasloganeja näkeekin paljon enemmän kuin oikeasti hyviä ja toimivia – vaikka nyt osittain makuasioista puhutaankin.

Mitenkäs sitten kuntien sloganit? Jos suoraan sanotaan, niin hyviä on vähän. Seinäjoen ”Avaruuden pääkaupunki” on hauska monimerkityksellisyydessään ja olen aina tykännyt rakkaan naapurimme Tuusulan kohottavasta sloganista ”Elämisen taidetta”. Monet kunnat ovat piilottaneet tylsän sloganinsa nettisivujensa perukoille eivätkä suurin surminkaan käytä sitä markkinoinnissa.

Kun me Järvenpäässä teimme laajalla yhteistyöllä uutta brändikonseptia vuonna 2019, nostimme kädet pystyyn slogan-haasteen edessä ja otimme sen sijaan käyttöön muunneltavat sanaparit. Tänä vuonna kuitenkin päätimme tarttua härkää sarvista ja keksiä oikean sloganin Järvenpäälle.

Järvenpään uusi slogan löytyi kuin löytyikin. Se on ”Sinun sinfoniasi”. Slogan on napakka ja helppokäyttöinen. Se kertoo Järvenpään ainutlaatuisista kulttuurijuurista, mutta myös yhteisöllisyydestä ja yhdessä tekemisestä. Sinfoniaa kun harvemmin soitetaan yksin. ”Sinun sinfoniasi” puhuttelee jokaista henkilökohtaisesti. Sloganin viesti on, että Järvenpäässä jokainen voi elää omanlaistaan elämää ja olla osa ”orkesteria”.

Uusi slogan ei olisi löytynyt ilman järvenpääläisten innokasta osallistumista. 329 kertaa kiitos slogan-ehdotuksista ja vielä useammalle kiitos oman mielipiteen kertomisesta.

Järvenpää on kotikaupunki ja juuri ”Sinun sinfoniasi”.

Heli Komulainen
viestintäjohtaja
Järvenpään kaupunki

Kirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaa-lehdessä 15.8.

Footer is loading...