Järvenpään varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa vahvistetaan pedagogista osaamista
Järvenpään kaupunki satsaa työnantajana henkilöstönsä osaamisen kehittämiseen. Syksyllä joukko varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen työntekijöitä aloitti Kasvatustieteen perusopinnot, jossa he vahvistavat pedagogista osaamistaan omassa työssään.
Syksyllä 2024 kasvatustieteen perusopinnot aloitti noin parikymmentä Järvenpään perusopetuksessa ja varhaiskasvatuksessa työskentelevää työntekijää. Opiskelijoina on lastenhoitajia, koulunkäyntiohjaajia, luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajien sijaisuuksia tekeviä henkilöitä.
– Haluamme tukea henkilöstön osaamisen kehittämistä ja alan ammatillista osaamista. Ja onhan tämä myös kasvattajien ja opettajien rekrytoinninkin näkökulmasta positiivinen asia, että kaupunki tukee työntekijän kehittymistä omassa ammatissaan ja mahdollistaa työn ohella opiskelun. Nyt syksyllä aloittamamme kasvatustieteen perusopinnot mahdollistavat opiskelijan niin halutessaan hakeutumaan myös alan tutkinnon suorittamiseen, kertoo Kasvatustieteen perusopinnot -opintoryhmän vetäjänä ja tuutorina toimiva varhaiskasvatuksen erityisasiantuntija Fiina Jaakkola.
Järvenpään varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja Järvenpään Opiston yhteistyönä luotiin Kasvatustieteen perusopinnot -opintokokonaisuus, joka kestää toimintakauden 2024–2025.
Innokas parikymmenpäinen opiskelijajoukko suorittaa opintojaan monimuoto-opiskeluna Turun avoimessa yliopistossa yhteistyössä Järvenpää Opiston kanssa. Turun yliopiston tutkintovaatimusten mukaisiin opintoihin (25 op) sisältyy reaaliaikaisia verkkoluentoja, tuutorin ohjaamaa opintoryhmätyöskentelyä opistossa, verkkotenttejä sekä itsenäistä opiskelua.
Kullanarvoisia vinkkejä opintoryhmästä
Aivan yksin opintojen kanssa ei tarvitse puurtaa, sillä opiskelijat tapaavat 1–2 kertaa kuukaudessa opintoryhmässä. Ryhmässä opiskelijat saavat arvokasta vertaistukea tuutorilta ja muilta opiskelijoilta omaan opiskeluunsa. Ryhmässä käsitellään yhdessä opintosisältöjä sekä jaetaan vinkkejä erilaisista opiskelutekniikoista valmistautuen tuleviin tentteihin.
Opintoryhmän vetäjä, Järvenpään kaupungilla työskentelevä kasvatustieteen maisteri Fiina Jaakkola opiskelee itsekin parhaillaan liikunnanohjaajan tutkintoa Haaga-Heliassa, joten hän pystyy hyvin samaistumaan opiskelijan asemaan.
– Syksyn aikana opintoryhmässä on jaettu niin opiskelutehtävien onnistumisia kuin vaikkapa opiskelun aikataulutuksen haasteita. Olemme myös käsitelleet kasvatustieteen perusopintojen sisältöjä ja pohdittu, miten ne näkyvät opiskelijoiden työssä päiväkodissa tai koulussa. Opintoryhmässä käyneet opiskelijat ovat innokkaita jakamaan osaamistaan ja ajatuksiaan, kertoo Fiina.
Opinnot tukevat käytännön työtä
Työnantajansa Järvenpään kaupungin kustantamaan koulutukseen osallistui muun muassa lastenhoitaja Asta Havukainen Närekadun päiväkodista.
Asta toimii tällä hetkellä varhaiskasvatuksen opettajan sijaisena alle 3-vuotiaiden lasten ryhmässä.
– Olen koulutukseltani lastenohjaaja ja lastenhoitajan työtä olen tehnyt Järvenpäässä kohta 7 vuoden ajan. Opiskelen tällä hetkellä työn ohessa myös sosionomiksi.
– Opintojen aikana pedagoginen tietämykseni on lisääntynyt. On hienoa huomata kuinka käytännön työ ja teoria varhaiskasvatuksessa yhdistyvät. Pystyn nyt aiempaa paremmin perustelemaan teoriatiedon pohjalta miksi teemme tiettyjä asioita varhaiskasvatuksessa. Olen aina halunnut kouluttautua lisää ja saada uutta tietoa!
Asta kertoo, että häntä innosti lisäkoulutuksen saaminen ja mahdollinen jatkokouluttautuminen. Lisäksi hän halusi saada lisää teoriatietoa lapsen kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen liittyen.
Asta toteaa, että työn ja opintojen yhdistäminen vaatii toki aikaa itseltään.
– Kannattaa tehdä hyvä aikataulu työn, opintojen ja vapaa-ajan välillä. Suunnittelen etukäteen ne päivät, milloin opiskelen. Oman jaksamisen kannalta on tärkeää tehdä niitä asioita, jotka antavat lisää jaksamista arkeen. Itselleni henkireikiä ovat muun muassa ulkoilu, liikunta ja perheen ja ystävien kanssa vietetty aika.
Asta suosittelee aikuisopiskelua muillekin, jos on vain valmis käyttämään omaa aikaansa opintoihin ja muistaa olla armollinen itselleen. Liian korkeita tavoitteita ei kannata itselleen asettaa.
– Minulle opiskelu töiden ohella sopii juuri nyt parhaiten minulle tämänhetkisessä elämäntilanteessani. Minusta on hienoa, että Järvenpään kaupunki kannustaa ja tarjoaa mahdollisuuksia opiskella työn ohessa!
Anne Schröder on työskennellyt Järvenpään varhaiskasvatuksessa 12 vuotta ja tällä hetkellä hän tekee Astan tavoin varhaiskasvatuksen opettajan sijaisuutta alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Anne on koulutukseltaan lastenohjaaja.
– Innostuin tästä opiskelumahdollisuudesta, sillä haluan oppia uutta ja kehittää itseäni. Varhaiskasvatusala on lähellä sydäntäni ja olen todella motivoitunut kouluttautumaan lisää. Opinnoissa on tullut uusia pedagogisia näkökulmia ja olen saanut opettajuuteeni vankempaa pohjaa ja enemmän ”työkaluja”.
Anne pitää myös tärkeänä oman opiskelunsa hyvän aikatauluttamisen.
– Heti alkuun on hyvä tehdä itselleen suunnitelmaa siitä, milloin syventyy opintoihin. Ihan myöhään iltaan en jättäisi opiskelua. Ja hyvä yöunet ovat tärkeät. Toki myös viikonloppuihin on varattava itselleen aikaa paneutua opiskeluihin. Mutta niinhän sitä sanotaan, että aikaa kyllä löytyy, kun on motivaatiota!
Asta ja Anne pitävät molemmat opintoryhmän tapaamisia hyvänä asiana. Muiden opintoryhmäläisten tapaaminen on varsinkin opintojen alussa tuonut lisää ymmärrystä omaan opiskeluun. Ajatusten ja fiilisten jakaminen muiden opiskelijoiden kanssa on todella antoisaa ja auttaa jaksamaan opintojen aikana.
– Suosittelen tarttumaan opiskelumahdollisuuksiin, jos niitä sinulle tarjotaan. Järvenpään kaupungilla tämä on onnistunut hyvin, toteaa Anne lopuksi.
Väylä alan tutkinnon suorittamiseen
Suurin osa avoimesta yliopisto-opetuksesta on perusopintotasoista, mutta monissa oppiaineissa opiskelua voi jatkaa aineopintoihin. Kasvatustieteen perus- ja aineopinnot hyväksiluetaan osaksi kasvatustieteiden tutkinto-ohjelmaa (KK) sekä luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan tutkinto-ohjelmia, kun opintokokonaisuudet on suoritettu valmiiksi avoimena yliopisto-opetuksena.
Työnantaja tukee henkilöstön kouluttautumista
Osaamisen kehittäminen nähdään Järvenpään kaupungissa tärkeänä osana työntekijöiden motivaatiota, hyvinvointia sekä ammatillista kehittymistä. Järvenpäässä pyritään vastaamaan ja ennakoimaan kaupungin henkilöstön osaamistarpeisiin strategialähtöisellä osaamisen kehittämisellä ja vuosittaisilla koulutussuunnitelmilla.
Järvenpään kaupungilla kannustetaan pidempikestoisiin, tutkintoon johtaviin koulutuksiin sekä oppisopimusopiskeluun aina, kun uuden oppiminen lisää ammatillista osaamista, tukee työkykyä ja siitä on hyötyä työhön. Tutkintoon johtavan koulutuksen suorittamisesta palkitaan myös pienellä rahallisella palkkiolla.
Järvenpääduunissa-tarinoissa esitellään Järvenpään kaupungin työntekijöitä ja heidän kaupunkilaisten eteen tekemää vaikuttavaa työtään.