Hyppää sisältöön

Osallistumalla kehitetään Kyrölän alueen toimintaa

Osallisuus on yksi Järvenpään kaupungin arvoista, mutta osallisuus on samalla myös konkreettisia toimia. Osallisuutta kannattaa kehittää sinne, missä ihmisetkin ovat. Näin on tehty Kyrölässä, jossa koulun vanhempia ja kylän asukkaita otetaan mukaan oman alueensa kehittämiseen. Kaupunkina olemme yhteisö ja me teemme Järvenpään.

Kyrölän vanhempainyhdistyksen jäsen Tarja Sajomaa ja Kyrölän koulun rehtori Tiina Liimatainen rummuttavat osallisuuden ja verkostoitumisen puolesta. Kyrölän koulun ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö on sujuvaa ja uutta on helppo ideoida.

Kyrölässä kuvataidetta, vannetanssia, espanjaa, minienkkua, pop up -iltoja. Muun muassa Järvenpään Opiston kurssitarjontaan saatiin uusia ideoita, kun kaupunkilaiset ovat olleet mukana kehittämässä asuinalueensa toimintaa. Kyrölän koulun rehtori Tiina Liimatainen on aktiivisesti osallistanut Kyrölän alueen asukkaita oman asuinalueensa kehittämiseen.

– Olen näiden rehtorivuosieni varrella havainnut, että koulu toimii luontevasti alueensa kyläkeskuksena ja ihmisten aktivoijana. Koulu kokoaa aivan kuin itsestään suuren osan kylän asukkaita yhteen. Olemmekin Kyrölän koulussa ottaneet yhä osallistavampaa roolia lasten vanhempiin ja kylän asukkaisiin. Nythän osallisuus ja kuntalaisten aito aktivoiminen alueensa toimintaan on yleisestikin nostanut päätään, mistä olen erittäin iloinen. Tässä tienraivaajana Järvenpäässä ja Kyrölässäkin on toiminut jo vuosien ajan Hyvä kasvaa Järvenpäässä -asukasliike, joka on ollut myös koulun tärkeä ja luonteva kumppani, kertoo Liimatainen.

Liimatainen korostaa, että koulun sydän on vanhempainyhdistys, joka on linkki koulun ja kotien välisessä yhteistyössä. Vanhempainyhdistys kokoontuu kuukauden/kahden välein, riippuen meneillään olevasta keskustelun tai yhteisen suunnittelun vaiheesta. Vanhempien kanssa käydäänkin jatkuvaa vuoropuhelua ajankohtaisista askarruttavista asioista, koskipa ne sitten koulua tai koko asuinaluetta. Rehtorin aktiivinen osallistuminen tähän vuoropuheluun on tärkeää.

Kyrölän vanhempainyhdistyksen hallituksen jäsen Tarja Sajomaa on tyytyväinen vanhempien ja koulun väliseen osallisuustyöhön.

– Lapsiperheiden suosimalla alueella koulu tavoittaa Wilman kautta ison joukon perheitä, joten koulun keskeinen rooli viestinnässä on luontevaa ja tärkeää. Vanhempainyhdistyksen kokouksissa opettajien on myös mahdollista saada ideoita ja ajatuksia koulun arkeen liittyen, kun keskustelu on avointa. Tulevan syksyn Järvenpään Opiston kurssitarjontaan saatiin hyviä ideoita alueen asukkailta. Tämäkin ideointi lähti vanhempainyhdistyksen ja koulun välisistä keskusteluista liikkeelle, joten vanhempien ja koulun yhteistyöstä hyötyy alueen asukkaat laajemminkin. Yhteistyössä on voimaa!

Sajomaa jatkaa, että ennen koulut olivat kylän keskuksia, monitoimitaloja, joissa on käyty koulua, pidetty kokouksia ja harrastettu iltaisin. Näin on ollut Kyrölässäkin. Uusi koulurakennus ei mahdollista liikuntasalin puuttuessa esim. pallopelejä, mutta uusia liikuntamuotoja on kuitenkin saatu koululla toteutettua. Koulu tunnetaan omalla alueellaan, ja se onkin luonteva keskus asuinalueen osallisuuden kehittämiseksi. Koulu, jossa tapahtuu muutakin kuin varsinaista opetusta, lisää kaupunginosan yhteisöllisyyttä ja osallisuutta.

Pop up -iltoja, vanhempainkoulua, nuorisotoimintaa

Uuden Kyrölän koulun suunnittelun yhteydessä alueen asukkaita kutsuttiin koulun isännöimään Pop up -kahvilaan, jossa syntyneitä ideoita hyödynnettiin suunnittelussa. Tämä yhteistyön tapa koettiin niin mukavana, että työtapaa päätettiin jatkaa. Tosin korona on nyt tuonut paussia tähän. Koronan vuoksi peruuntuneessa viimeisimmässä illassa asukkaiden kanssa oli tarkoitus keskustella vanhempia keväällä 2020 puhututtaneista aiheista, mm. Järvenpään yleiskaavasta sekä lasten ja nuorten päihteiden käytöstä. Mukaan keskusteluun oli kutsuttu aihealueiden johtavat virkamiehet. Osallisuuden jujuhan onkin siinä, että huomioidaan kaikkien osapuolten, myös kuntalaisten näkemykset ja ratkaisuehdotukset asioihin.

– Muiden koulujen tavoin järjestämme aina toukokuun lopussa ekaluokkalaisille kouluun tutustumisaamupäivän, johon myös vanhemmat osallistuvat aktiivisesti. Tässä tilaisuudessa lähdetään puhtaalta pöydältä keskustelemaan vanhempien kanssa niistä asioista, jotka pohdituttavat ekaluokkalaisen koulun aloituksessa. Yhdessä pyritään löytämään ratkaisuja ja pohditaan, miten kodit voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa asioihin, painottaa Liimatainen.

Lasten lisäksi myös vanhemmat ”pääsevät kouluun”. Vanhempia eniten keväällä puhututtaneista aiheista jatketaan syksyllä Vanhempainkoulussa. Esille nousevia aiheita ovat perinteisesti olleet turvalliset koulumatkat, kiusaamiseen puuttuminen ja ennaltaehkäisevät toimet, ekaluokkalaisen turvallinen aamu ennen kouluun lähtöä, digilaitteiden kanssa pärjääminen, kuten kännykän käyttö.

– Tänä syksynä parituntiset Vanhempainkouluillat pidetään 19.8. ja 24.8. joko paikan päällä tai Teamsin välityksellä riippuen, millainen koronatilanne tuolloin on. Vanhempien lisäksi kouluiltoihin osallistuvat rehtori, ekaluokan opettajat ja terveydenhoitaja. Tilaisuudessa tehdään tutuksi myös koulukuraattorin sekä lapsiperheiden hyvinvoinnin ohjaajien työ. Vanhempainkoulussa painotamme kodin merkitystä ja vaikutusmahdollisuuksia lapsen koulunkäyntiin ja elämään.

Nuorisotoiminnan siirryttyä Loimun kiinteistöstä keskustaan Liimatainen lähti yhdessä Järvenpään seurakunnan kanssa etsimään uusia toimintatapoja nuorisotyön mahdollistamiseksi Kyrölässä. Nyt Kyrölän koulussa järjestetään jo kolmatta vuotta koulun ja seurakunnan yhteistyönä nuorisotoimintaa torstaisin. Zillis-kerhosta on tullut todella suosittua matalan kynnyksen puuhaa alueen lapsille.

Järvenpäähän tulossa osallisuusmalli

Järvenpään kaupungissa on valmisteilla Järvenpään osallisuusmalli, jossa avataan kaupunkilaiselle keinoja, miten kaupungin asukkaana itse kukin voi vaikuttaa ja osallistua kaupungissaan tapahtuviin asioihin. Kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan.

– Alueellista osallisuutta kannattaa kehittää esimerkiksi alueen keskeisiin toimipisteisiin, sinne missä ihmiset muutenkin ovat. Siksi kuntalaisen idea, jossa kouluja kehitetään asuinalueensa keskuksina, sopii Järvenpäähän, kertoo Järvenpään kaupungin osallisuuden erityisasiantuntija, ”osallisuus-Pilvinäkin” tunnettu Pilvi Kallio-Meriläinen.

Järvenpään osallisuusmalli tulee myöhemmin syksyllä käsittelyyn uuteen valtuustoon. Järvenpään kaupungilla toimii osallisuusverkosto, jossa on edustajia kaupungin eri palvelualueilta. Osallisuusverkoston jäsenet käsittelevät kaupunkilaisten ehdotuksia osallisuuden edistämiseksi. Tiina Liimatainen toimii osallisuusverkostossa Opetuksen ja kasvatuksen edustajana.

– Osallisuutta on, että ihminen voi ja saa vaikuttaa omaan elämäänsä ja mahdollisuuksiinsa sekä asuinalueensa palveluihin ja yhteisiin asioihin. Osallisuutta on yhtä lailla osallistuminen tapahtumiin ja harrastuksiin, kuin tulla kuulluksi ja osallistua kaupungin päätöksentekoon liittyvissä asioissa. Hyvä viestintä on usein avainasemassa osallisuudelle. Siksi Järvenpäässä panostetaankin avoimeen ja ennakoivaan viestintään, jatkaa Kallio-Meriläinen.

Kaupungin asukkaana voit osallistua ja vaikuttaa kotikaupunkisi asioihin monin tavoin. Katso osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksista tarkemmin verkkosivuiltamme Osallistu ja vaikuta | Järvenpää (jarvenpaa.fi).

Järvenpääduunissa-tarinoissa esitellään Järvenpään kaupungin työntekijöitä ja heidän kaupunkilaisten eteen tekemää vaikuttavaa työtään.

Tahdotko jakaa jutun? Se käy kätevästi tästä!
Footer is loading...