Osallisuuspedagogi Laura Manninen vahvistaa yhdessä toimimisen kulttuuria Järvenpään kouluissa
Laura Manninen pitää tärkeänä, että Järvenpäässä opettajat saavat mahdollisuuden kehittää itseään työssään. Opettajien työyhteisöissä ideointi on myös sallittua ja toivottavaa.

– Olen pitkänlinjan luokanopettaja, kasvattaja ja toimin nyt toista vuotta Järvenpään osallisuuspedagogina, kaupungin kouluissa osallisuuspedagogina työskentelevä Laura Manninen esittelee itsensä.
Osallisuuspedagogina Manninen auttaa Järvenpään kouluja kehittämään rakenteitaan ja käytäntöjään osallistavammiksi.
– Vahvistan kulttuuria toimia yhdessä, jotta kukaan ei jäisi yksin auttaessaan lasta tai nuorta hänen haasteissaan. Samalla käännän keskustelua siihen suuntaan, kuinka voisimme toimia toisin, jotta kaikilla olisi mahdollisuus loistaa ja kuulua joukkoon.
– Työ osallisuuspedagogina on tuonut paljon yhteistyökumppaneita ja osoittanut yhdessä tekemisen voiman. Utelias ja avoin mieleni etsii jo uusia yhteistyötahoja tukemaan jokaisen arvokasta koulupolkua! Manninen innostuu.
Koulujen toimintakulttuuri elää jatkuvasti. Manninen luo työssään tilanteita, joissa pysähdytään kiireettömään kohtaamiseen ja ajan ottamiseen yhteiselle keskustelulle. Vertaiskeskustelu ja viisauden jakaminen yli ammattinimikkeiden onkin koettu arvokkaaksi.
– Tätä kunnioittavan kohtaamisen toimintamallia olen saanut hyödyntää niin oppilaiden, huoltajien, henkilöstön kuin opetuksen ja kasvatuksen hallinnon kanssa. Jokainen työpaja ja keskusteluhetki on tuonut oivalluksia ja osoittanut, että Järvenpään kouluissa on vahva tahto toimia yhdessä.
Osallisuuden oppitunnit yhdistävät opettajia, ohjaajia ja oppilaita
Mannisen työpäivät ovat toiminnallisia ja täynnä uusia tapaamisia.
– Olen päässyt miettimään muun muassa Saunakallion koulun opettajakunnan kanssa, mikä on suurin ymmärrys opettamisesta ja kasvattamisesta, jota haluamme työssämme vaalia. Tuloksena oli hedelmällinen ja antoisa tapaaminen täynnä viisaita ajatuksia.
Yhtenä aamuna Mannisen päivän sujui Harjulan koulun ykkös- ja kakkosluokkalaisten kanssa osallisuuden oppituntien merkeissä.
– Osallisuuden oppitunnit on kehitetty yhdessä kaupungin osallisuuden eritysasiantuntija Pilvi Kallio-Meriläisen sekä Tuusulan kollegoidemme kanssa, Manninen mainitsee.
Osallisuuden oppitunnit tuovat oppilaat, opettajat ja ohjaajat tekijöiksi ja kokijoiksi. Tuntien tavoitteena on tarjota osallisuuden kokemusta jokaiselle ”demokratiakasvatusmausteella.” Keskustelua on käyty myös YK:n turvallisemman tilan periaatteista. Toiminnallisen tunnin tuloksena ryhmä saa paljon yhteistä hyvää ja merkityksellistä pohdittavaa.
Osallisuuden oppituntien jälkeen Mannisen päivä jatkui Järvenpään rehtoripalaverissa.
– Palaverin jälkeen vastasin vielä sähköposteihin ja tarkistin, että seuraavan päivän kuntayhteistyön materiaalit ovat valmiina käyttöön. Kutsu yläkoulun huoltajaillan suunnitteluun innosti myös heti ideoimaan.
Järvenpää on aktiivisesti mukana myös erilaisissa kouluarkeen liittyvissä hankkeissa. Kaksi vuotta sitten Keski-Uudellamaalla käynnistyi seitsemän kunnan yhteinen, Oikeus oppia -hankkeen alainen ja Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama Kaikille yhteinen koulu -kehittämistoiminta, jonka tavoitteena on ollut lisätä lapsen ja nuoren riittävän ja oikea-aikaisen tuen saamista omassa lähikoulussaan. Osallisuuspedagogin työ on osa hankkeen toimintaa.
Työn moninaisuus kiehtoo ja lukuisat kohtaamiset antavat Manniselle virtaa. Työstä irtautumisesta pitää huolen kotiväki sekä ystävät, joiden seurasta Manninen nauttii.
– Läheiset ovat arvokkainta elämässäni.
Tiimiopettajuus on timanttista arkea
Järvenpäässä annetaan mahdollisuus kehittää itseään. Koulutusmyönteisyys elää vahvana ja kouluttautumiseen kannustetaan. Kouluhenkilöstölle on tarjolla paljon koulutuksia, joiden pohjana on tuorein tutkimustieto.
– Toki koulutuksissa saadun tiedon käytäntöön tuominen edellyttää usein muutoksia, joiden jalkauttaminen vaatii harjoittelua. Onneksi kouluilta löytyy uskallusta kokeiluihin kannustavassa ilmapiirissä.
Opettajien työyhteisöissä ideointi on myös sallittua ja toivottavaa.
– Olen kokenut, että tiimiopettajuus on timanttista arkea, ja parviäly auttaa kirkastamaan ajatukset. Upeimpia hetkiä olen kokenut juuri silloin, kun me yhdessä iloitsemme, innostumme ja luomme. Työssäni olen saanut istahtaa moneen pöytään, saliin ja pulpettiin yhdessä muiden kanssa. Ilokseni voin todeta, että Järvenpään kouluissa halutaan mennä yhdessä rohkeasti kohti hyvää!
Manninen näkeekin, että opettajuudessa tärkeintä on kunnioittava vuorovaikutus.
– Jokainen meistä haluaa tulla kuulluksi, kohdatuksi, ymmärretyksi ja arvostetuksi – niin lapsi, nuori kuin aikuinen. Siihen meidän on tarjottava mahdollisuus.
Järvenpääduunissa-tarinoissa esitellään Järvenpään kaupungin työntekijöitä ja heidän kaupunkilaisten eteen tekemää vaikuttavaa työtään.