Hyppää sisältöön

Roope Lehtoranta on työllään vahvistanut kaupungin yrittäjyyttä ja jättänyt jäljen Järvenpään kaupunkikuvaan

Sarjayrittäjäksi itseään tituleeraava Roope Lehtoranta on ollut mukana lukuisissa palvelumuotoilun ja luovan suunnittelun projekteissa. Yrittäjyys kiinnosti häntä jo lapsuudessa. Uransa aikana hän on vaikuttanut myös paikallisten yrittäjien asemaan ja elinvoimaisuuteen.

Roope Lehtoranta on monessa mukana. Yrittäjyys kiinnosti hän jo lapsena. Kuva: Kalle Särkkä.

Roope Lehtoranta on tehnyt vaikuttavaa uraa markkinoinnin ja mainonnan parissa jo 15 vuoden ajan sekä kerryttänyt sen päälle viiden vuoden kokemuksen palvelumuotoilusta. Tällä hetkellä hän muun muassa pyörittää mainostoimisto Rooz Designia, jossa hän toteuttaa palvelumuotoilua sekä brändi- ja verkkosivustouudistuksia.

– Yrityksen tavoitteena on luoda selkeitä ja käyttäjälähtöisiä ratkaisuja, jotka auttavat yrityksiä erottumaan kilpailijoistaan, Lehtoranta kuvailee.

Yrittäjyys kiinnosti Lehtorantaa jo lapsena. Hän muutti perheensä kanssa Järvenpään Ristinummelle ensimmäisellä luokalla.

– Ristinummi oli täydellinen paikka lapselle, sillä naapuritaloissa oli samanikäisiä kavereita. Vietimme paljon aikaa alueen puistoissa ja metsissä. Talvisin luistelimme paikallisella kentällä niin kauan, ettei varpaita enää tuntenut.

– Rakensimme pikkuveljeni kanssa trukkilavan päälle kojun ja kyhäsimme kyltin ’Veljexet Lehtoranta’. Tarkoitus oli myydä karkkia ja sipsejä, mutta taisimme syödä suurimman osan itse, hän tunnustaa.

Kahdeksannella luokalla perhe muutti toviksi Kanadaan, missä Lehtoranta sai ensikosketuksensa graafiseen suunnitteluun.

– Näin perhetuttavan isän työhuoneessa piirtopöydän, tietokoneen ja suunnittelutyökaluja. Silloin tiesin, että minäkin haluan graafiseksi suunnittelijaksi.

Kanadassa Lehtoranta rakensi ensimmäiset nettisivunsa ja julkaisi ne Mikrobitin kotisivutilaan vuonna 2002.

Nuorena aikuisena Lehtoranta ehti asua neljä vuotta Helsingissä, mutta lapsen syntymän myötä hän palasi Järvenpäähän.

– Onhan täällä parempi lapsen kasvaa ja temmeltää kuin Helsingissä. Luonto on lähempänä, järvi ja Rantapuisto ovat arvokkaita, täällä on upea skeittiparkki ja talvisin hyvät luistelureitit.

Yrittäjäksi ja ammattilaiseksi kasvu

Peruskoulun jälkeen Lehtoranta opiskeli media-alaa Järvenpään Keudassa, jossa hän syventyi graafiseen suunnitteluun, web-suunnitteluun ja 3D-mallintamiseen.

– Vapaa-ajallakin käsittelin kuvia ja piirsin vektorihahmoja. Flash-animoidut verkkosivut olivat silloin iso juttu, ja siitä taidosta oli hyötyä myös työharjoitteluissa.

Ammattikoulun jälkeen hän haki ammattikorkeaan graafisen suunnittelun linjalle, mutta jäi ensimmäiselle varasijalle ja päätti kehittää osaamistaan työelämässä.

– Vuosina 2006–2017 työskentelin neljässä eri markkinointi- ja mainostoimistossa, toimin varusmiesgraafikkona ja tutustuin sovelluskehitykseen sekä palvelumuotoiluun. Satoja asiakkaita ja toimeksiantoja – nettisivuja, lehtimainoksia, mobiilisovelluksia ja somevideoita. Kaikkea mahdollista, Lehtoranta luettelee.

29-vuotissyntymäpäivillään hän kertoi syntymäpäiväpuheessaan kavereilleen tavoitteestaan perustaa oma yritys ennen 30-vuotispäivää. Parin tunnin päästä eräs ystävä veti häntä hihasta ja kertoi haaveilevansa samasta asiasta.

– Yhteinen ystävämme oli hyvä valokuvaaja, joten pyysimme hänet mukaan kolmanneksi. Seuraavana päivänä pidimme saunapalaverin. Viisi kuukautta myöhemmin mainostoimisto Ohoi Creative Oy oli pystyssä ja meistä tuli täyspäiväisiä yrittäjiä.

Lehtoranta toimi Ohoi Creativessa yrittäjänä lopulta lähes viisi vuotta.

– Kerkesimme lyhyessä ajassa kokea sekä ylä- että alamäkiä. Lopulta päätin siirtyä palvelumuotoilun pariin, sillä markkinointiala alkoi tuntua itselleni loppuun kulutetulta. Halusin keskittyä palvelumuotoiluun ja digitaalisen käyttäjäkokemuksen parantamiseen.

Kädenjälki näkyy kaupunkikuvassa

Lehtorannan kädenjälki näkyy yhä Järvenpään kaupunkiympäristössä ja katukuvassa. Yksi hänen merkittävimmistä projekteistaan oli vuonna 2019 julkaistu Luonnotar, Järvenpään kaupungin logo, jonka suunnitteluprosessissa hän toimi luovana johtajana.

– Tämä oli koko Ohoi Creativen ja ehkä henkilökohtaisestikin suurin projekti, jossa olen ollut mukana. Osallistimme kaupunkilaisia avoimilla työpajoilla ja järjestimme verkkosivuilla sekä Helsingin Sanomissa kyselyn, jossa äänestettiin kolmesta brändiehdotuksesta. Lopulta saimme 2500 ihmisen mielipiteen osaksi suunnittelutyötä, Lehtoranta kertoo.

Luonnotar on moniulotteinen graafinen elementti, josta voi löytää erilaisia merkityksiä, kuten kasvua, silkkiuikun, kaksi keskustaa tai Sibeliuksen Luonnotar-runon innoittaman hahmon.

– Logon idea lähti Järvenpään luonnonläheisestä ja monipuolisesta identiteetistä. Halusimme luoda visuaalisesti selkeän ja ajattoman tunnuksen, joka puhuttelee laajaa yleisöä ja kestää aikaa. Jokainen voi löytää siitä oman tulkintansa.

Lehtoranta on suunnitellut logoja ja brändi-identiteettejä niin paikallisille yrityksille kuin kansallisille toimijoille.

– Jokainen projekti on ainutlaatuinen, ja nautin erityisesti siitä, kun saan yhdistää asiakkaan tarinan visuaaliseksi identiteetiksi tai tarpeen hyväksi käyttökokemukseksi. Järvenpäässä näkyviä töitäni ovat muun muassa Hi5 Arenan, Järvenpään Hammaslääkärikeskuksen, Bar Shedin ja Volttitehtaan visuaalinen ilme.

Lehtoranta kertoo olevansa mukana myös Järvenpään keskustaan avatun SB Golf -golf-simulaattorin toiminnassa, jonka logo on niin ikään hänen luomuksensa. Lisäksi hän on mukana kolmannessakin järvenpääläisessä yrityksessä Suomen Palovaroitin Oy:ssa, joka asentaa ja ylläpitää kiinteistöjen palovaroittimia.

Yrittäjien puolesta

Monet muistavat Lehtorannan Järvenpään Yrittäjien hallituksesta, jossa hän toimi kuusi vuotta, joista kaksi puheenjohtajana. Hallitustyö sisälsi verkostoitumista, edunvalvontaa ja hankkeiden koordinointia yrittäjien ja kaupungin välillä.

– Hallitustyössä pääsin edistämään paikallista yrittäjyyttä ja vaikuttamaan kaupungin elinvoimaan. Opin paljon itsestäni ja sain kohdata ihmisiä, joiden kanssa en muuten olisi istunut samassa pöydässä.

Lehtoranta kokee, että hänen työnsä vaikutti konkreettisesti paikallisten yritysten asemaan. Hänelle on tärkeää, että yrittäjien ääni kuuluu päätöksenteossa ja että kaupungin elinkeinopolitiikka tukee paikallisia yrityksiä.

– Järvenpään kaupungin elinkeinotoimi tekee mielestäni aidosti yhteistyötä yrittäjien kanssa, mikä mahdollistaa yhteisen kehitystyön.

Hän näkee infrastruktuurin ja palveluiden kehittämisen tärkeänä tekijänä uusien yritysten ja asiakkaiden houkuttelemisessa.

– Keskustan uusiin taloihin tulisi varmistaa riittävästi liiketiloja, jotta yritykset ja palvelut voivat kukoistaa.

Järvenpään yhteisöllisyys on vahvaa, mutta hän toivoo, että kaupunkilaisten olisi helpompi järjestää omia tapahtumia ja kulttuuritilaisuuksia.

– Meillä on upea järvi ja Rantapuisto, mutta keskustan elinvoimaisuus vaatii ajantasaisia palveluita ja monipuolista yritystoimintaa. Kivijalkaliikkeiden lisäksi tarvitaan yrityksiä, joiden työntekijät hyödyntävät paikallisia palveluita myös arkipäivisin.

Luovuuden ja kulttuurin parissa

Lehtoranta viettää vapaa-aikaansa musiikin ja kulttuurin parissa. Hän soittaa DJ:nä muutamia keikkoja vuodessa esimerkiksi Rantapuistossa omaksi ja muiden huviksi. Lisäksi hän isännöi musiikkivideoilta TubeBoksia Bar Shedissä.

– Pidin viime kesänä myös oman kuvataidenäyttelyn Shedissä. Kaikenlainen taide, uuden luominen ja kokeileva kulttuuri ovat mieleeni.


Kuka: Roope Lehtoranta, 37  
Työ: Sarjayrittäjä, graafinen suunnittelija.
Perhe: Asuu poikansa kanssa Järvenpään keskustassa.
Mistä pitää: Rentoutuu musiikin säveltämisen, maalaamisen ja videopelien parissa. Nauttii pyöräilystä ja trampoliinipuistossa käymisestä poikansa kanssa, sienestyksestä sekä golf-simulaattorin pelaamisesta. Talvisin suosikkeihin kuuluvat pulkkamäki ja luistelu järven jäällä. Myös Barrion salaattipöydästä on tullut suosikkipaikka.


 Järvenpäähenkilö-tarinoissa esitellään kiinnostavia järvenpääläisiä. 

Jaa juttu:
Footer is loading...